Ако се движите много насън, значи не се движите достатъчно докато сте будни.

Невъзможно е да се установи дали някой е заспал без обстоен медицински преглед. Хората могат да спят с отворени очи, без дори да осъзнават това.

Едно бебе струва на родителите си между 400 и 700 часа загубен сън през първата година.

Записите на мозъчната активност, които са довели до откриването на REM съня (съня с бързи очни движения), са започнали едва през 1953 година - до тогава учените са пестели хартията.

Сънищата, смятани да се появяват само по време на REM съня, също се появяват и в другите фази на съня, макар и в по-малка степен. Възможно е да сънуването да се случва през цялото време докато спим.

REM сънищата се характеризират с много странни сценарии, докато не-REM сънищата са повтаряеми и приличат на мисли, с много малко картини - например обсебващо съмнение, че сте си загубили телефона някъде.

Очите по време на REM съня се движат по начин, предполагащ, че поне част от сънувате е аналогично с гледането на филм.

Шумът по време на сън може да подтисне имунните функции, дори и ако не ви буди. Непознати шумове, най-вече в първите и последните два часа от съня, имат най- разрушителен ефект за цикъла на съня.

Хапчетата за сън подтискат REM съня, което е вредно в дългосрочен план.

Даже слабата светлина от алармения часовник може да е достатъчна да наруши цикъла на съня, дори и да не ви буди напълно. Светлината изключва един невронен ключ в мозъка, което довежда до драстичното намаляване на основен за съня химикал.

За да заспим, трябва да се охладим - температурата на тялото и мозъчните цикли на будност и сън са тясно свързани. Това е причината да не можем да спим през горещите летни нощи. Механизма на кръвообращението, който се грижи да предава топлината от вътрешноста на тялото до кожата, работи най-добре в диапазона 18 - 30 градуса.

Патиците, заплашени от хищници, могат да балансират нуждата си от сън с инстинкта за оцеляване, като едната им половина от мозъка е будна докато другата спи.

Хъркането се появява само по време на не-REM съня.

Дневници от ерата преди електричеството показват, че хората са спяли поне по 10 часа на ден, като режима на заспиване-събуждане е бил в синхрон с изгрева и залеза.

Екпертите казават, че сериозна причина за сънните разстройства е 24-часовия достъп до интернет.

Статията се намира във http://www.spelta.biz/sleep_facts.php